Péče o finanční gramotnost našich obyvatel je českými médii skloňována ve všech pádech už po mnoho let. Údaje z průzkumu o vnímání inflace od agentury Ipsos a brokerské značky CapitalPanda, který proběhl v listopadu, však naznačují, že se toto vzdělání velké části populace stále nedostává.
Anebo se finanční vzdělávání tradičně zaměřuje na otázky zadluženosti a predátorských půjček, a ne na otázky, jak se zabezpečit proti inflaci. Koneckonců bankám, které za programy finanční gramotnosti stojí především, jsou spotřebitelské půjčky nevítanou konkurencí, a naopak tradiční spořící účty stále součástí jejich „core business“.
A právě tradiční spořící účty patří podle respondentů průzkumu mezi nejčastější formu ochrany proti inflaci, využívá ji 34 % dospělé populace. Ochrana je to samozřejmě zcela iluzorní, když míra znehodnocení peněz násobně překračuje úrok na většině účtů. Lidé se tak se svým investičním konzervatismem dostali do schizofrenní situace. Většina si totiž zároveň uvědomuje, že jim stávající vysoká míra růstu spotřebitelských cen ničí rodinné rozpočty: negativní dopad stávající inflace vnímají na svou finanční situaci dvě třetiny obyvatel Česka.
Naopak, asi jediný produkt na českém trhu, který v roce 2021 garantoval, že lidé o hodnotu svých úspor nepřijdou, tedy protiinflační Dluhopis Republiky, se mezi investiční aktivy schovával v koutku. Peníze do nich vložila jen necelá 4 % populace. Co k tomuto tristnímu výsledku dodat?
Snad jen, že ne každá finanční gramotnost přináší lidem potřebné znalosti a rady. Vždy je dobré si prověřit, kdo a v čem mi chce poradit, než se rozhodnu, jakou cestou se vydat.
Anna Kühnová
OX Czechia s.r.o.
Jednatelka